fbpx

De essentie van Clean Language

De essentie van Clean Language

De essentie van Clean Language is de attitude waarmee je de interactie met anderen vorm geeft:

  1. Je bent je voortdurend bewust van het onderscheid tussen jouw ervaring en die van de ander.
  2. Je probeert andermans perspectief zonder oordeel of vermenging met jouw perspectief te verkennen.
  3. Je gebruikt de taal (Clean Language) die daar bij hoort.
  4. En soms maak je een bewuste keuze om hiervan af te wijken.
David Grove, founder of Clean Language

De (schone) taal

Clean Language is een begeleidingsmethodiek die haar oorsprong heeft in de therapie. Zij is bedacht door David Grove, een Nieuw-Zeelandse psychotherapeut. Vervolgens is de methodiek uitontwikkeld voor 1 op 1 begeleiding door Penny Tompkins & James Lawley. Dit noemen we Symbolisch Modelleren. Het gebruik van Clean Language vragen en principes in teams en groepen is ontwikkeld door Caitlin Walker. Dit noemen we Systemisch Modelleren. Naast de hierboven beschreven essentie is Clean Language een taal die alleen bestaat uit vragen. Vragen die bovendien zoveel mogelijk geschoond zijn van jouw aannames en referentiekader. Hieronder vind je de 12 basis Clean Language vragen. Op de stippellijn vul je de (kern)woorden van de ander in. Hoe je ze toepast in coaching, lees je in het boek van Michael Oskam & Madelon Sinnige.
De Clean Language vragen zijn:

Voor het identificeren van kenmerken:
– En wat voor […] is die […]?
– En is er nog iets over […]?
– En waar is […]?
– En waar is […] ongeveer?

Voor het uitnodigen van een metafoor:
– En dat […] is net zoiets als …?

Relaties vaststellen (in tijd en in de ruimte):
– En wanneer [X], wat gebeurt er dan met [Y]?
– En is er een relatie tussen […] en […]?
– En wat gebeurt er daarna?
– En wat gebeurt er dan?
– En wat gebeurt er net voor […]?
– En waar zou […] vandaan kunnen komen?

Voor het identificeren van een Gewenste Uitkomst:
– En wat zou je willen dat er gaat gebeuren?

Voor het vaststellen van noodzakelijke voorwaarden:
– En wat is er nodig om […]? / En wat is hiervoor nodig?
– En kan […]?

Toepassingen

De grote kracht van Clean Language, blijkt onder meer uit de breedte van de toepassingen en domeinen waarin het effectief is. Op de homepage vind je daar verschillende voorbeelden van:

Raamwerk en modellen

De tools en modellen van Clean Language zijn:

    • Een set vragen bestaande uit twaalf aanname-arme basisvragen en enkele gespecialiseerde vragen;
    • Symbolisch modelleren, het zo clean mogelijk faciliteren van de ander zodat deze meer begrip krijgt van de eigen ervaring;
    • Systemisch modelleren, het begeleiden van groepen naar een inclusieve, nieuwsgierige en daarmee lerende cultuur;
    • Werken met metaforen, die een brug slaan tussen bewuste en onbewuste processen;
    • Uitkomstgericht werken, waarmee je de aandacht richt op wat de ander echt wil (en niet op het probleem);
    • Werken met ruimte (Clean Space), deze werkvorm laat zich het beste vergelijken met (familie of organisatieopstellingen);
    • De Clean Set-up, dé manier om verwachtingen uit te spreken bij de start van elke bijeenkomst;
    • Clean Feedback, de Clean manier om observaties en jouw beleving daarbij te scheiden;
    • En nog veel meer…

Caitlin Walker: ‘what is Clean Set Up’

uitleg over de Clean Set Up in 6 minuten
Meer weten over Clean Language? Meld je aan voor de gratis kennismaking.
kennis maken